Nieuws

Hieronder het nieuws van de BeleggersFair.

New institute born

Zelf kan ik alleen maar met veel plezier terugkijken op de BeleggersFair van de afgelopen week en de ‘Week van de Belegger’ die daaraan voorafging. Het was niet alleen informatief maar ook gezellig in een uiterst ontspannen sfeer. Natuurlijk waren mensen op zoek naar kansen en visie, en die hebben ze van de vroege ochtend tot het einde van de dag gekregen. Maar om visies te onderbouwen heb je kennis nodig. Aan de goed bezochte masterclasses zie je dat beleggers (in spé) daar behoefte aan hebben. Het gaat niet alleen om waar een koers van een aandeel naar toegaat. Het gaat ook om het verhaal daarachter. Tijdens de plenaire sessies, onder leiding van Jort Kelder, en de Battles werd dat wel duidelijk. Op deze manier hebben de bezoekers niet alleen informatie gekregen, maar ook hoe de professionals met elkaar omgaan. Het ‘gevecht’ is een vorm van uitwisseling; het is een strijd die is gebaseerd op het delen van kennis en het hebben van respect voor een andere mening. Uiteindelijk moet je het als belegger allemaal zelf doen.

Volgend jaar weer
De eerste stap die je moet zetten is voor welke periode je wilt beleggen en je er van bewust moet zijn dat je niet al je eieren in één mandje moet leggen. Het gaat ook om het beheersen van risico’s. Dat spaarpotje voor een kapotte wasmachine moet je natuurlijk nooit proberen te vermeerderen door in aandelen of koersversnellers te investeren. Het wordt anders als je voor een wat langere periode bezig bent, zoals de prefinanciering van het studiepotje voor je kinderen of als aanvulling op je oudedagsvoorziening. Kies daarbij voor kwaliteit en niet voor de waan van de dag. Raak niet in paniek als de aandelenmarkten een keer onder druk staan. Een beurs kan niet zonder crisis net zoals een belegger niet zonder informatie kan. Dat maakt de BeleggersFair zo bijzonder. In mijn welgemeende euforie zeg ik dat met de BeleggersFair een nieuw instituut is geboren, een plek waar beleggers en deskundigen elkaar ontmoeten en kennis delen, een plek waar we elkaar volgend jaar weer kunnen ontmoeten.

 Eddy Schekman
Hoofdredacteur cash magazine